§ 1. Postanowienia ogólne
1.Regulamin świadczenia usług zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych przez SKARBIEC Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., zwany dalej „Regulaminem” określa w szczególności:
1)tryb i warunki zawierania umowy o świadczenie usługi zarządzania portfelem;
2)tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez Klienta;
3)zakres i sposób wykonywania usługi zarządzania portfelem;
4)sposoby i terminy wnoszenia przez klienta opłat i prowizji związanych z usługą zarządzania portfelem, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
5)sposób postępowania Towarzystwa w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
6)postanowienia zabezpieczające interesy Towarzystwa w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń;
7)zakres odpowiedzialności Towarzystwa za szkody powstałe wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania przez Towarzystwo zobowiązań powstałych w związku z zawarciem umowy o świadczenie usługi zarządzania portfelem;
8)sposób, tryb oraz terminy przekazywania Klientowi informacji dotyczących świadczonej na jego rzecz usługi zarządzania portfelem, jak również zakres tych informacji;
9)sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez Klienta;
10)tryb i warunki odstąpienia, wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy o świadczenie usługi zarządzania portfelem;
11)tryb, terminy i warunki zmiany Regulaminu, a także sposób informowania Klienta o tych zmianach.
2.Towarzystwo świadczy usługi zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych na podstawie niniejszego Regulaminu, przepisów Ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi oraz wydanych do niej aktów wykonawczych, oraz zgodnie z przepisami Rozporządzenia 2017/565.
3. Regulamin określa zasady świadczenia usługi dla Klientów detalicznych. Regulamin stosuje się do Klientów profesjonalnych w zakresie, który nie został wyłączony wolą stron.
§ 2. Definicje
Ilekroć w Regulaminie użyto określenia:
1.Aktywa – rozumie się przez to środki pieniężne oraz Instrumenty Finansowe, które mogą zostać objęte Umową;
2.Aktywny Rynek – rozumie się przez to rynek spełniający łącznie następujące kryteria:
1)instrumenty, będące przedmiotem obrotu na rynku są jednorodne,
2)zazwyczaj w każdym czasie występują zainteresowani nabywcy i sprzedawcy,
3)ceny są podawane do publicznej wiadomości;
3.Bank Powiernik – rozumie się przez to bank posiadający zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie rachunków papierów wartościowych, dom maklerski lub inną instytucję finansową prowadzącą rachunki papierów wartościowych lub przechowującą Instrumenty Finansowe i inne składniki Portfela;
4.Benchmark – wskaźnik finansowy, do których porównywane są wyniki Portfela;
5. Efektywna stopa procentowa – rozumie się przez to stopę, przy zastosowaniu której następuje zdyskontowanie do bieżącej wartości związanych ze składnikiem Aktywów lub zobowiązań przyszłych przepływów pieniężnych oczekiwanych w okresie do terminu zapadalności lub wymagalności, a w przypadku składników o zmiennej stopie procentowej – do najbliższego terminu oszacowania przez rynek poziomu odniesienia, stanowiącą wewnętrzną stopę zwrotu składnika Aktywów lub zobowiązania w danym okresie;
6.Klient – rozumie się przez to osobę prawną, osobę fizyczną / osoby fizyczne albo jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która korzysta z usług TFI określonych niniejszym Regulaminem oraz Umową;
7.Klient detaliczny – rozumie się przez to podmiot niebędący Klientem profesjonalnym lub Uprawnionym kontrahentem, na rzecz którego jest lub ma być świadczona Usługa albo będący Klientem profesjonalnym lub Uprawnionym kontrahentem, którego TFI, zgodnie z § 3, traktuje, świadcząc na jego rzecz usługi, jak Klienta detalicznego;
8.Klient profesjonalny – rozumie się przez to:
1)podmiot, który posiada doświadczenie i wiedzę pozwalające na podejmowanie właściwych decyzji inwestycyjnych, jak również na właściwą ocenę ryzyka związanego z tymi decyzjami, który jest:
a)bankiem krajowym, bankiem zagranicznym i instytucją kredytową,
b)firmą inwestycyjną,
c)krajowym zakładem ubezpieczeń albo zagranicznym zakładem ubezpieczeń lub krajowym zakładem reasekuracji albo zagranicznym zakładem reasekuracji, w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, prowadzącym działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d)funduszem inwestycyjnym, alternatywną spółką inwestycyjną, towarzystwem funduszy inwestycyjnych lub zarządzającym ASI w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych,
e)funduszem emerytalnym lub towarzystwem emerytalnym w rozumieniu ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
f)towarowym domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
g)podmiotem zawierającym, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na własny rachunek transakcje na rynkach kontraktów terminowych, opcji lub innych instrumentów pochodnych albo na rynkach pieniężnych wyłącznie w celu zabezpieczenia pozycji zajętych na tych rynkach, lub działającym w tym celu na rachunek innych członków takich rynków, o ile odpowiedzialność za wykonanie zobowiązań wynikających z tych transakcji ponoszą uczestnicy rozliczający tych rynków,
h)instytucją finansową inną niż wskazane w lit. a) – g),
i)inwestorem instytucjonalnym innym niż wskazany w lit. a) – h), prowadzącym regulowaną działalność na rynku finansowym,
j)podmiotem prowadzącym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej działalność na warunkach równoważnych z działalnością prowadzoną przez podmioty wskazane w lit.a) – i),
k)przedsiębiorcą spełniającym co najmniej dwa z poniższych wymogów, przy czym równowartość kwot wskazanych w euro jest obliczana przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień sporządzenia przez danego przedsiębiorcę sprawozdania finansowego:
−suma bilansowa tego przedsiębiorcy wynosi co najmniej równowartość w złotych 20.000.000 euro,
−osiągnięta przez tego przedsiębiorcę wartość przychodów ze sprzedaży wynosi co najmniej równowartość w złotych 40.000.000 euro,
−kapitał własny lub fundusz własny tego przedsiębiorcy wynosi co najmniej równowartość w złotych 2.000.000 euro,
l)władze krajowe i regionalne, organem publicznym, które zarządzają długiem publicznym, bankiem centralnym, Bankiem Światowym, Międzynarodowym Funduszem Walutowym, Europejskim Bankiem Centralnym, Europejskim Bankiem Inwestycyjnym lub inną organizacją międzynarodową pełniącą podobne funkcje,
m)innym inwestorem instytucjonalnym, którego głównym przedmiotem działalności jest inwestowanie w Instrumenty Finansowe, w tym podmiotem zajmującym się sekurytyzacją aktywów lub zawieraniem innego rodzaju transakcji finansowych,
n)podmiotem innym niż wskazane w lit. a) – m), który na swój wniosek został przez TFI uznany za Klienta profesjonalnego na podstawie pkt 2) poniżej i § 3 ust. 4;
2)podmiot inny niż określony w pkt 1), pod warunkiem, że:
a)wystąpił do TFI z wnioskiem traktowania go jak Klienta profesjonalnego i żądanie to zostało uwzględnione przez TFI oraz
b)posiada wiedzę i doświadczenie pozwalające na podejmowanie właściwych decyzji inwestycyjnych, jak również na właściwą ocenę ryzyka związanego z tymi decyzjami, przy czym warunek ten uważa się za zachowany w szczególności w przypadku, gdy dany podmiot spełnia co najmniej dwa z poniższych wymogów:
−zawierał transakcje o wartości co najmniej odpowiadającej w złotych równowartości 50.000 euro każda, ze średnią częstotliwością co najmniej 10 transakcji na kwartał w ciągu czterech ostatnich kwartałów;
−wartość jego portfela Instrumentów Finansowych, łącznie ze środkami pieniężnymi wchodzącymi w jego skład, wynosi co najmniej wyrażoną w złotych równowartość 500.000 euro;
−pracuje lub pracował w sektorze finansowym przez co najmniej rok na stanowisku, które wymaga wiedzy zawodowej dotyczącej transakcji w zakresie Instrumentów Finansowych lub usług maklerskich;
(kwoty określone powyżej są obliczane przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień poprzedzający złożenie wniosku, o którym mowa w lit. b))
9.Minimalna Wartość Pakietu – rozumie się przez to minimalną wartość Aktywów wymaganą dla rozpoczęcia zarządzania Pakietem, określona w Regulaminie;
10.Okres rozliczeniowy – rozumie się okres przyjęty w Umowie dla naliczenia wynagrodzenia TFI za zarządzanie Pakietem;
10a. Okres Aktywnego Zarządzania – rozumie się przez to okres rozpoczynający się w dniu, w którym zostanie złożone pierwsze zlecenie nabycia Instrumentu Finansowego w ramach Pakietu, a kończący się w dniu wystąpienia co najmniej jednego z następujących zdarzeń:
1)złożenie zlecenia zbycia ostatniego Instrumentu Finansowego w ramach Pakietu,
2)rozwiązanie Umowy;
11.Pakiet – rozumie się przez to jeden lub kilka Portfeli jednego Klienta;
12.Instrumenty Finansowe – rozumie się przez to:
1)papiery wartościowe;
2)niebędące papierami wartościowymi:
a)(skreślony),
b)instrumenty rynku pieniężnego,
c)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,
d)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
e)opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,
f)niedopuszczone do systemu obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
g)instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
h)kontrakty na różnicę,
i)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565 i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych;
j)uprawnienia do emisji.
13.Instrumenty Pochodne – rozumie się przez to prawa majątkowe, których cena rynkowa zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a Ustawy o obrocie, oraz inne prawa majątkowe, których cena rynkowa bezpośrednio lub pośrednio zależy od kształtowania się ceny rynkowej walut obcych lub od zmiany wysokości stóp procentowych;
14.Pełnomocnictwo – rozumie się przez to oświadczenie Klienta, zawierające upoważnienie dla TFI do zarządzania Pakietem, stanowiące załącznik do Umowy;
15.Portfel – rozumie się przez to Instrumenty Finansowe oraz środki pieniężne zarządzane przez TFI na podstawie Umowy według określonej w Umowie Strategii Inwestycyjnej, znajdujące się na Rachunku Inwestycyjnym;
16.Portfel indywidualny – rozumie się przez to Portfel zarządzany według określonej przez Klienta i zaakceptowanej przez TFI Strategii Inwestycyjnej;
17.(uchylony)
18.Rachunek Inwestycyjny – rozumie się przez to rachunek Instrumentów Finansowych lub rachunek pieniężny, na którym są rejestrowane, zapisywane lub przechowywane składniki Portfela prowadzony przez Bank Powiernik;
19.Regulamin – niniejszy regulamin świadczenia usług zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych przez Skarbiec Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.
20.Rozporządzenie 2017/565 – rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy (Dz. Urz. UE L 87 z 31.3.2017, str. 1);
21.Strategia Inwestycyjna – rozumie się ustalone w Umowie zasady dokonywania lokat w ramach zarządzania Portfelem;
22.TFI/Towarzystwo – rozumie się przez to SKARBIEC Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.;
23.Trwały nośnik informacji – oznacza nośnik, który pozwala Klientowi na przechowywanie informacji kierowanych osobiście do tego klienta w sposób umożliwiający przyszłe korzystanie z nich przez okres odpowiedni do celów informacji, oraz pozwala na niezmienione odtworzenie przechowywanych informacji;
24.Umowa – rozumie się przez to zawieraną pomiędzy Klientem a TFI umowę o zarządzanie portfelem
instrumentów finansowych, w skład którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych;
25.(uchylony)
26.Usługa – rozumie się przez to usługę zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba Instrumentów Finansowych, świadczona przez TFI na podstawie przepisów prawa, Umowy i Regulaminu;
27.Ustawa o obrocie – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
§ 3. Tryb i warunki zawierania umowy
1.Przez zawarcie Umowy Klient zleca zarządzanie powierzonymi przez siebie Aktywami, zaś TFI zobowiązuje się do odpłatnego podejmowania i realizacji decyzji inwestycyjnych w imieniu i na rachunek Klienta.
2.Umowa może być zawarta wyłącznie z Klientem, który posiada Rachunek Inwestycyjny lub na rzecz i imię którego Rachunek Inwestycyjny zostanie otwarty na podstawie Pełnomocnictwa przez TFI.
3.Umowa zawierana jest w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
4.TFI zarządza Pakietem na podstawie Umowy i Regulaminu, zgodnie z zezwoleniem Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (obecnie: Komisja Nadzoru Finansowego) oraz właściwymi przepisami prawa.
5. Z uwzględnieniem postanowień ust. 6, przed zawarciem Umowy, TFI przekazuje Klientowi przy użyciu Trwałego nośnika informacji lub poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej www.skarbiec.pl, szczegółowe informacje dotyczące TFI oraz Usługi, która ma być świadczona na podstawie zawieranej Umowy.
5a. Informacje dotyczące TFI oraz Usługi zawierają następujące opisy:
a)nazwę i adres TFI, dane teleadresowe;
b)wskazanie języków, w których klient może kontaktować się z TFI i otrzymywać od niej dokumenty i inne informacje;
c)metody komunikacji z których korzystać należy w kontaktach z Klientem;
d)oświadczenie potwierdzające, że TFI posiada zezwolenie oraz nazwę i adres właściwego organu, który wydał takie zezwolenie;
e)skrócony opis polityki przeciwdziałania konfliktom interesów;
f)informacje na temat metody oraz częstotliwości wycen instrumentów finansowych znajdujących się w portfelu Klienta;
g)(skreślony);
h)wskazanie wszelkich wartości referencyjnych, do których porównywane będą wyniki portfela klienta, o ile zostały one wyznaczone;
i)rodzaje instrumentów finansowych, które może obejmować portfel klienta, oraz rodzaje transakcji, które mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem takich instrumentów, w tym wszelkie limity;
j)cele zarządzania, poziom ryzyka związany z uznaniowym charakterem decyzji personelu kierowniczego oraz wszelkie konkretne ograniczenia swobody podejmowania takich decyzji;
k)koszty i opłaty związane ze świadczeniem usługi zarządzania portfelem.
6.Przed zawarciem Umowy, TFI przedstawia Klientowi ogólny opis istoty Instrumentów Finansowych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w te Instrumenty Finansowe w sposób umożliwiający podejmowanie przez niego świadomych decyzji inwestycyjnych, dostosowując zakres tej informacji do rodzaju instrumentu finansowego oraz kategorii, do której należy Klient. Opis taki zawiera wyjaśnienie charakteru danego rodzaju instrumentu, funkcjonowania i wyników tego instrumentu finansowego w różnych warunkach rynkowych, w tym zarówno w warunkach pozytywnych, jak i negatywnych, oraz wyjaśnienie ryzyka, jakie się z nim wiąże, w sposób na tyle szczegółowy, by umożliwić klientowi podejmowanie świadomych decyzji inwestycyjnych. Opis ryzyka zawiera następujące elementy (o ile jest to istotne, wziąwszy pod uwagę rodzaj danego instrumentu oraz status i poziom wiedzy klienta):
a) wskazanie na ryzyko związane z danym rodzajem instrumentu finansowego, w tym wyjaśnienie mechanizmu dźwigni finansowej i jego wpływu na ryzyko utraty całej inwestycji, w tym ryzyko związane z niewypłacalnością emitenta lub powiązanymi zdarzeniami, takimi jak umorzenie lub konwersja długu;
b) wskazanie na zmienność ceny określonych instrumentów lub ograniczenia dotyczące dostępności rynku na takie instrumenty;
c) informacje o przeszkodach lub ograniczeniach dotyczących wyjścia z inwestycji, na przykład w odniesieniu do niepłynnych instrumentów finansowych lub instrumentów finansowych o ustalonym okresie inwestycji, w tym ilustrację możliwych metod i skutków wyjścia, informacje o obostrzeniach oraz orientacyjne ramy czasowe sprzedaży instrumentu finansowego pozwalające na odzyskanie kosztów początkowych transakcji na danym rodzaju instrumentów finansowych;
d) wskazanie na fakt, że w wyniku transakcji na takich instrumentach inwestor może przyjąć zobowiązania finansowe i zaciągnąć inne dodatkowe zobowiązania, w tym zobowiązania warunkowe, dodatkowe w stosunku do kosztów kupna instrumentów;
e) wskazanie na wszelkie wymogi dotyczące depozytu zabezpieczającego lub podobnych zobowiązań obowiązujących w odniesieniu do tego rodzaju instrumentów.
7.Z uwzględnieniem wymogów określonych w Rozporządzeniu 2017/565 przed zawarciem Umowy, TFI zwraca się do Klienta lub potencjalnego Klienta o przedstawienie podstawowych informacji dotyczących poziomu wiedzy o inwestowaniu w zakresie Instrumentów Finansowych, doświadczenia inwestycyjnego, jego sytuacji finansowej, w tym jego zdolności ponoszenia strat oraz celów inwestycyjnych, w tym jego tolerancji ryzyka niezbędnych do oceny, czy Usługa, która ma być świadczona na podstawie zawieranej Umowy, jest odpowiednia dla danego Klienta, biorąc pod uwagę jego indywidualną sytuację. W przypadku Klienta profesjonalnego TFI może odstąpić od wymogu podania przez niego informacji dotyczących jego poziomu wiedzy o inwestowaniu w zakresie instrumentów finansowych oraz doświadczenia inwestycyjnego.
8.TFI zwraca się do Klienta lub potencjalnego Klienta o przedstawienie informacji niezbędnych do ustalenia, że przy należytym uwzględnieniu charakteru i zakresu świadczonej Usługi określona transakcja, rekomendowana lub zawierana w toku świadczenia Usługi:
a.spełnia cele inwestycyjne danego Klienta, w tym w zakresie jego tolerancji ryzyka;
b.charakteryzuje się tym, że Klient jest w jest w stanie ponieść finansowo wszelkie związane z nią ryzyko inwestycyjne odpowiadające jego celom inwestycyjnym, oraz
c.charakteryzuje się tym, że Klient ma konieczne doświadczenie i wiedzę pozwalające na zrozumienie ryzyka związanego z Usługą.
9.Informacje, o których mowa w ust. 8, dotyczą:
a.rodzajów usług, transakcji i Instrumentów Finansowych, które są znane Klientowi;
b.charakteru, wielkości i częstotliwości transakcji Instrumentami Finansowymi dokonywanych przez Klienta oraz okresu, w którym były dokonywane;
c.poziomu wiedzy w zakresie inwestowania na rynku finansowym;
d.poziomu wykształcenia, wykonywanego obecnie zawodu lub wykonywanego poprzednio, jeśli jest to istotne dla dokonania oceny;
e.sytuacji finansowej Klienta, w tym jego zdolności do ponoszenia strat;
f.celów inwestycyjnych Klienta, w tym poziomu akceptowanego ryzyka.
9a. W przypadku gdy na podstawie informacji, o których mowa w ust. 9, TFI stwierdzi, że Usługa lub Strategia inwestycyjna będące jej przedmiotem nie są odpowiednie dla Klienta lub potencjalnego Klienta, niezwłocznie informuje o tym Klienta lub potencjalnego Klienta. TFI nie zawiera umowy z Klientem, dla którego żadna z proponowanych Strategii inwestycyjnych nie jest odpowiednia.
9b. W przypadku gdy Klient lub potencjalny Klient nie przedstawi informacji, o których mowa w ust. 9, albo przedstawi informacje niewystarczające, TFI informuje go, że brak tych informacji uniemożliwia jej dokonanie oceny, czy przewidziana usługa lub Strategia inwestycyjna będąca jej przedmiotem są dla niego odpowiednie
10.TFI nie podejmuje decyzji o świadczeniu Usługi lub o przeprowadzeniu transakcji, jeśli nie uzyska informacji dotyczących:
a.wiedzy i doświadczenia z zakresu inwestycji odpowiedniej do określonego rodzaju Instrumentu Finansowego lub Usługi;
b.sytuacji finansowej Klienta, w tym jego zdolności ponoszenia strat;
c.celów inwestycyjnych Klienta, w tym jego tolerancji ryzyka.
11.TFI może zalecać Klientowi zmianę Strategii Inwestycyjnej wyłącznie po uprzednim uzyskaniu informacji dotyczących Klienta i dokonaniu oceny zgodnie z ust. 7 – 10.
12.TFI nie może bezpośrednio lub pośrednio zachęcać Klienta lub potencjalnego Klienta do odmowy przekazania informacji, o których mowa w ust. 7-10.
13.Przed zawarciem Umowy TFI informuje Klienta, przy użyciu Trwałego nośnika informacji, o istniejących konfliktach interesów związanych ze świadczeniem Usługi na rzecz tego Klienta, chyba że struktura organizacyjna TFI oraz jego regulacje wewnętrzne zapewniają, że w przypadku powstania konfliktu interesów nie dojdzie do naruszenia interesu Klienta. Informacja zawiera dane pozwalające Klientowi, przy uwzględnieniu kategorii, do której należy, na podjęcie świadomej decyzji co do zawarcia Umowy. W przypadku, w którym po zawarciu Umowy powstanie konflikt interesów takiego rodzaju, że organizacja oraz regulacje wewnętrzne TFI nie zapewnią, że dojdzie do nie naruszenia interesu Klienta, TFI zobowiązane jest poinformować Klienta o konflikcie interesów niezwłocznie po jego stwierdzeniu. TFI zobowiązane jest powstrzymać się od świadczenia Usługi do czasu otrzymania wyraźnego oświadczenia Klienta o kontynuacji lub rozwiązaniu Umowy.
14.W przypadku, o którym mowa w ust. 13, Umowa może zostać zawarta wyłącznie, jeżeli Klient w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji potwierdzi otrzymanie informacji wskazanej w ust. 13 oraz wyraźnie potwierdzi wolę zawarcia Umowy.
15.TFI, przed zawarciem z Klientem Umowy, przekazuje Klientowi, w celu uzyskania jego zgody na stosowanie polityki działania w najlepiej pojętym interesie Klienta, informacje obejmujące:
a.opis względnej wagi, jaką TFI przypisuje poszczególnym czynnikom mającym wpływ na świadczoną Usługę lub opis polityki działania w najlepiej pojętym interesie Klienta;
b.listę miejsc wykonania, które TFI uznaje za miejsca pozwalające mu w sposób stały wypełniać obowiązki związane z przyjętą polityką działania w najlepiej pojętym interesie Klienta;
c.wyraźne i jednoznaczne ostrzeżenie, że szczegółowe określenie przez Klienta warunków, na jakich nastąpić ma przekazanie zlecenia, może uniemożliwić TFI podjęcie działań w celu uzyskania możliwie najlepszych wyników dla Klienta w zakresie wyznaczonym tymi szczegółowymi warunkami.
16.TFI dokonuje klasyfikacji klientów w trybie i na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 lit. c Ustawy o obrocie.
17.TFI może na żądanie Klienta detalicznego traktować go jako Klienta profesjonalnego.
18.TFI może, zgodnie z art. 45 ust. 3 lit. b rozporządzenia 2017/565, traktować Klienta profesjonalnego jak Klienta detalicznego.
19.(uchylony)
20.Klient jest zobowiązany do przekazywania informacji o zmianach danych, które mają wpływ na jego przydzielenie do określonej kategorii.
21.TFI może odmówić zawarcia Umowy w przypadku:
a.określenia przez Klienta w Strategii Inwestycyjnej dodatkowych wymogów znacznie utrudniających właściwe zarządzanie Pakietem lub odmowy akceptacji przez Klienta polityki działania w najlepiej pojętym interesie Klienta,
b.możliwości wejścia w skład Pakietu, aktywów, które mogą zdaniem Towarzystwa, utrudnić zarządzanie,
c.nie przedstawienia przez Klienta wszystkich wymaganych przepisami ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu informacji pozwalających na identyfikację Klienta lub osoby działającej w imieniu Klienta, a także w sytuacji, w której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że środki przekazane w zarządzanie pochodzą z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,
d.niepotwierdzenia przez Klienta otrzymania informacji, o których mowa w § 3 ust. 13 oraz niepotwierdzenia woli zawarcia Umowy w przypadku wskazanym § 3 ust. 14.
22.O podjęciu decyzji o odmowie zawarcia Umowy i uzasadnieniu odmowy, TFI informuje pisemnie w terminie 7 dni od jej podjęcia.
§ 4. Umowa
1.Osoby pozostające w związku małżeńskim mogą zawrzeć Umowę na swój wspólny rachunek. Małżonkowie działający łącznie, zawierając Umowę, składają oświadczenia zawarte w Umowie stwierdzające:
1)pozostawanie małżonków we wspólności majątkowej,
2)wyrażanie zgody na wykonanie przez każdego z małżonków na ich wspólny rachunek wszystkich uprawnień związanych z Umową,
3)wskazanie wspólnego adresu korespondencyjnego małżonków.
Odwołanie oświadczeń wymienionych powyżej, możliwe jest jedynie przez złożenie oświadczenia przez małżonków działających łącznie lub na podstawie prawomocnego orzeczenia właściwego sądu. Oświadczenia stwierdzające podział majątku wspólnego małżonków oraz sposób podziału środków należnych małżonkom będą przyjęte wyłącznie od małżonków działających łącznie lub na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu.
2.Umowa może określić indywidualny tryb przekazania przez Klienta Aktywów w zarządzanie.
3.Rozpoczęcie zarządzania Pakietem następuje po łącznym spełnieniu poniższych warunków:
1)zawarciu Umowy,
2)udzieleniu Pełnomocnictwa, o którym mowa w §7 Regulaminu;
3)przekazaniu do zarządzania Aktywów o wartości nie niższej niż Minimalna Wartość Pakietu.
4.Powierzony Pakiet może obejmować nieobciążone prawami osób trzecich, chyba że Umowa stanowi inaczej, Instrumenty Finansowe oraz środki pieniężne znajdujące się na Rachunku Inwestycyjnym.
5.Z zastrzeżeniem ust. 6 Minimalna Wartość Pakietu nie może być mniejsza niż 5 000 000 złotych lub, w przypadku Strategii Indywidualnej Obligacyjnej Euro, 2 000 000 euro na jeden Portfel.
6.W uzasadnionych przypadkach, w szczególności, jeżeli Zarząd TFI lub osoba wskazana przez Zarząd Towarzystwa tak postanowi lub w razie przyjęcia przez Klienta zobowiązania do uzupełnienia Aktywów w Pakiecie w okresie nie dłuższym niż 30 dni kalendarzowych, TFI może przy zawarciu Umowy odstąpić od wymogu określonego w ust. 5.
7.Czynności związane z zarządzaniem Pakietem, a w szczególności nabywanie i zbywanie Instrumentów Finansowych, będą wykonywane za pośrednictwem wybranych przez TFI domów maklerskich, a także innych podmiotów świadczących usługi pośrednictwa w obrocie Instrumentami Finansowymi.
8.TFI prowadzić będzie odrębną ewidencję transakcji, zawartych przez TFI w ramach zarządzania Pakietem.
9.TFI, poprzez zarządzających, dokonuje wyboru podmiotu przechowującego aktywa wchodzące w skład Portfela. W przypadku dokonywania wyboru, TFI bierze pod uwagę możliwości operacyjne i techniczne tych podmiotów oraz interes Klienta. Przy wyborze, pod uwagę brane będą w szczególności następujące kryteria: koszty obsługi, niezawodność i bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji, wiarygodność.
§ 5. Dyspozycje Klienta
1.Klient może przekazywać TFI dyspozycje dotyczące Aktywów wchodzących w skład Portfela, o których mowa w § 8 ust. 2 i 5 Regulaminu: osobiście, w formie pisemnej, telefonicznie lub w inny sposób, o ile ten sposób zostanie określony przez Klienta i TFI w Umowie.
2.W przypadku składania przez Klienta dyspozycji osobiście, Klient identyfikowany jest na podstawie dokumentów tożsamości.
3.W przypadku składania przez Klienta dyspozycji telefonicznie, Klient identyfikowany jest na podstawie hasła ustalonego z TFI w Umowie.
4.W przypadku składania przez Klienta dyspozycji pisemnych podpis Klienta powinien być złożony w obecności pracownika TFI, osoby wskazanej przez TFI lub poświadczony notarialnie.
§ 6. Zarządzanie Pakietem
1.Zarządzanie Pakietem obejmuje w szczególności:
1)nabywanie i zbywanie Instrumentów Finansowych;
2)subskrybowanie lub/i dokonywanie zapisów na Instrumenty Finansowe w ramach przeprowadzanych ofert, wraz ze składaniem w imieniu Klienta wymaganych oświadczeń, a także odbiór Instrumentów Finansowych, świadectw depozytowych lub wpłaconych kwot;
3)realizowanie prawa poboru akcji i innych praw wynikających z posiadania Instrumentów Finansowych;
4)utrzymywanie środków pieniężnych na rachunkach bankowych;
5)deponowanie Instrumentów Finansowych na Rachunkach Inwestycyjnych Klienta;
6)korzystanie z pożyczek i kredytów, składania związanych z tym oświadczeń woli i ustanawiania w związku z tym ograniczonych praw rzeczowych, w tym wymaganych przez banki lub innych pożyczkodawców zabezpieczeń, o ile powyższe czynności są przewidziane w Umowie;
7)dokonywanie przelewów środków pieniężnych i przenoszenie Instrumentów Finansowych pomiędzy rachunkami objętymi Umową, jak również na rachunki wskazane przez Klienta;
8)reprezentowanie Klienta na walnych zgromadzeniach, zgromadzeniach wspólników, radach inwestorów oraz zgromadzeniach inwestorów;
9)wszystkie inne czynności, które TFI uzna za właściwe dla realizacji Strategii Inwestycyjnej uzgodnionej z Klientem w Umowie.
2.Decyzje inwestycyjne dotyczące Portfeli podejmowane są przez zarządzających Portfelami zatrudnionych przez TFI. Kryteria podejmowania decyzji inwestycyjnych opisane zostały w dokumencie Strategii Inwestycyjnej stanowiącym załącznik do Umowy.
3.TFI realizuje (wykonuje) decyzje inwestycyjne na zasadach określonych w polityce działania w najlepiej pojętym interesie Klienta.
4.TFI nie zleca zarządzania Pakietem lub jego częścią innym podmiotom.
§ 7. Pełnomocnictwo
1.Czynności związane z zarządzaniem Pakietem wykonują zarządzający Portfelami zatrudnieni w TFI.
2.Klient przy zawarciu Umowy udziela TFI Pełnomocnictwa do zarządzania powierzonym Pakietem, stanowiącego Załącznik do Umowy.
3.Odwołanie Pełnomocnictwa jest równoznaczne z rozwiązaniem Umowy i jest skuteczne z chwilą jej rozwiązania.
4.Udzielenie, zmiana i odwołanie Pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności, chyba że do ważności czynności prawnych dokonywanych przez TFI na zlecenie Klienta wymagana jest szczególna forma. W takim przypadku TFI może domagać się wystawienia Pełnomocnictwa w formie szczególnej.
5.Pełnomocnictwo obejmuje upoważnienie do wykonywania przez TFI wszystkich czynności koniecznych do zarządzania Pakietem.
6.Strony mogą stosownie do okoliczności ograniczyć lub rozszerzyć zakres Pełnomocnictwa. Ograniczenie Pełnomocnictwa nie może pozbawiać TFI możliwości działania w zakresie objętym Umową.
7.W celu prawidłowego wykonania umowy TFI może domagać się wystawienia – stosownie do okoliczności
– pełnomocnictw szczególnych, w przypadku, gdy wymagane są przepisami prawa lub umowami zawartymi przez Klienta lub w jego imieniu.
8.Pełnomocnictwo udzielone TFI nie wygasa z chwilą śmierci Klienta.
9.Klient może działać wobec TFI przez pełnomocników.
10.Pełnomocnictwo, o którym mowa w ust. 9 jest udzielane przez złożenie pisemnego oświadczenia woli w obecności pracownika TFI lub posiada podpis poświadczony notarialnie.
11.Klient może udzielić pełnomocnictwa:
1) do działania w imieniu Klienta w zakresie takim samym jak Klient;
2) określającego zakres działania pełnomocnika w zakresie węższym niż Klient.
12. Oświadczenie woli o udzieleniu, odwołaniu lub zmianie zakresu pełnomocnictwa staje się skuteczne wobec TFI z chwilą otrzymania pełnomocnictwa przez TFI.
13. Pełnomocnictwo wygasa w przypadku:
1) śmierci pełnomocnika lub Klienta,
2) odwołania pełnomocnictwa.
§ 8. Zobowiązania Klienta
1.W czasie obowiązywania Umowy Klient zobowiązuje się do:
1)nie składania zleceń kupna i sprzedaży Aktywów tworzących Pakiet oraz dokonywania jakichkolwiek transakcji dotyczących Aktywów tworzących Pakiet, o ile Umowa nie przewiduje inaczej,
2)nie składania dyspozycji blokowania Aktywów tworzących Pakiet oraz dyspozycji wydania świadectwa depozytowego pod zablokowane Instrumenty Finansowe,
3)nieudzielania innych pełnomocnictw do dysponowania Rachunkiem Inwestycyjnym lub innymi rachunkami, na których zgromadzone są Aktywa tworzące Pakiet,
4)nie ustanawiania ograniczonych praw rzeczowych na Instrumentach Finansowych wchodzących w skład Pakietu.
2.W czasie obowiązywania Umowy uzgodnienia z TFI wymaga:
1)dokonywanie przez Klienta dopłat i wypłat środków pieniężnych z Rachunków Inwestycyjnych oraz wycofanie niektórych Aktywów,
2)dokonywanie przez Klienta przelewów Aktywów na – oraz z – Rachunków Inwestycyjnych, Strony mogą domagać się pisemnego potwierdzenia uzgodnień.
3.Umowa może indywidualnie określać zasady dokonywania (bądź też zakazywać dokonywania) dopłat i wypłat środków pieniężnych przez Klienta oraz wypłaty dochodów z Pakietu realizowanych w ramach zarządzania.
4.O ile umowa nie przewiduje inaczej, Klient rezygnuje z udzielania TFI jakichkolwiek wskazówek czy instrukcji odnośnie postępowania z powierzonym Pakietem za wyjątkiem warunków, ustalanych w Strategii Inwestycyjnej określonej w Umowie. Dla osiągnięcia określonego w Strategii Inwestycyjnej celu Klienta, TFI zachowuje całkowitą swobodę wyboru sposobu działania i podejmowania decyzji inwestycyjnych, uwzględniającą przeszłą i aktualną sytuację rynkową i koniunkturę oraz spodziewany i możliwy do przewidzenia jej rozwój. Stosownie do § 11 Regulaminu Klient ma prawo do zmiany struktury Pakietu,
5.W trakcie trwania Umowy Klient ma prawo do wycofywania Aktywów z Pakietu, po uzgodnieniu z TFI terminu i warunków wycofania.
6.Naruszenie przez Klienta warunków, o których mowa w niniejszym paragrafie, lub obciążenie Aktywów przez Klienta lub osoby trzecie uprawnia TFI do wypowiedzenia Umowy ze skutkiem natychmiastowym.
§ 9. Strategia inwestycyjna
1.Strategia Inwestycyjna ustalana jest w Załączniku do Umowy. W ramach Portfeli indywidualnych Strategia Inwestycyjna jest uzgadniana pomiędzy Klientem i TFI oraz opisywana w załączniku do Umowy.
2.Strategia Inwestycyjna określa istotne parametry zarządzania, w tym modelową alokację Portfela pomiędzy klasami aktywów, Benchmark oraz limity inwestycyjne. Strategia inwestycyjna może nie posiadać Benchmarku.
3.Zmiana ustalonej Strategii Inwestycyjnej może nastąpić jedynie w formie zmiany Załącznika do Umowy i może być poprzedzona badaniem przez TFI, o którym mowa w § 3 ust. 7. TFI uzgodni z Klientem okres w jakim nastąpi dostosowanie zarządzania do nowej Strategii Inwestycyjnej.
4.TFI ma prawo do podjęcia decyzji inwestycyjnych odbiegających od Strategii Inwestycyjnej uzgodnionej w Załączniku do Umowy, jeżeli mają one na celu uniknięcie utraty wartości Portfela. TFI niezwłocznie poinformuje Klienta na wskazany przez Klienta adres korespondencyjny lub w inny sposób wskazany w arkuszu danych Klienta w Umowie, o podjętych działaniach i uzgodni z nim dalszy sposób postępowania.
5.TFI powiadomi Klienta w przypadku, gdy całkowita wartość Portfela, oceniana z początkiem każdego Okresu rozliczeniowego, zmniejszy się o 10% , a następnie o wielokrotność 10%, nie później niż przed końcem dnia roboczego, w którym próg ten został przekroczony, lub – jeśli przekroczenie progu nastąpiło w dniu wolnym od pracy – do końca pierwszego dnia roboczego następującego po tym dniu.
§ 10. Portfele
1.Pierwotny sposób rozdziału powierzonych Aktywów na Portfele Klient określa kwotowo.
2.Na życzenie Klienta, TFI udzieli niezbędnej pomocy przy określaniu sposobu rozdziału powierzonego Pakietu.
3.O ile w Umowie nie zastrzeżono inaczej, Klient może rozdzielić Aktywa pomiędzy kilka dowolnie wybranych Portfeli albo też w całości przyporządkować Aktywa tylko do jednego Portfela, przy czym minimalna wartość Portfela w ramach Pakietu nie może być niższa niż określona w §4 ust. 5 Regulaminu, z zastrzeżeniem §4ust. 6.
4.Jeżeli Umowa nie stanowi inaczej, przychody z inwestycji uzyskane w okresie zarządzania Pakietem będą reinwestowane przez TFI zgodnie ze Strategią Inwestycyjną.
§ 11. Przenoszenie Aktywów pomiędzy Portfelami
1.Z zastrzeżeniem § 4 ust. 5 Regulaminu Klient może w czasie obowiązywania Umowy, po uzgodnieniu z TFI, przenosić Aktywa pomiędzy Portfelami.
2.Przeniesienie Aktywów pomiędzy Portfelami powinno nastąpić w terminie określonym przez strony, chyba że w opinii TFI zachowanie tego terminu z powodu sytuacji rynkowej lub innych ważnych przyczyn będzie niemożliwe lub nieefektywne. W przypadku opóźnień w przenoszeniu Aktywów pomiędzy Portfelami, TFI informuje niezwłocznie Klienta (przesyłając informację na adres korespondencyjny Klienta lub w inny sposób wskazany w arkuszu danych klienta w Umowie) o tym fakcie, wskazując przyczyny braku dostosowania.
§ 12. Indywidualne uzgodnienia
W Załączniku do Umowy – Strategia Inwestycyjna można zastrzec:
1)maksymalny poziom kwotowego zaangażowania w określony Instrument Finansowy w momencie dokonywania lokaty w dany Instrument Finansowy,
2)maksymalny poziom ilości głosów na Walnym Zgromadzeniu dla danego Instrumentu Finansowego, który nie może być przekroczony w przypadku nabywania określonego na rachunek Klienta,
3)zakaz inwestowania w określony Instrument Finansowy.
§ 13. Benchmark
W celu ustalenia poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania Portfelem, wyniki inwestycyjne Portfela będą porównywane do wyników inwestycyjnych określonych w Umowie –lub do Benchmarku, o ile został on wyznaczony.
§ 14. Nabywanie znacznych pakietów akcji
1.Jeżeli w ramach zarządzania Pakietem, z powodu osiągnięcia lub przekroczenia bądź zamiaru osiągnięcia lub przekroczenia progów procentowych określonych w przepisach prawa może powstać po stronie Klienta obowiązek lub obowiązki wynikające z tych przepisów, TFI obowiązane jest powiadomić o tym niezwłocznie Klienta w celu umożliwienia wykonania tych obowiązków. Obowiązki te ciążą na TFI tylko i wyłącznie w przypadku Instrumentów Finansowych znajdujących się na Rachunku Inwestycyjnym zarządzanym przez TFI lub w przypadku poinformowania TFI przez Klienta w formie pisemnej o posiadanych przez niego Instrumentach Finansowych na innych rachunkach.
2.Klient może w Umowie zobowiązać TFI do natychmiastowego powiadomienia o osiągnięciu lub przekroczeniu, w ramach zarządzanego Pakietu, określonego udziału w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spółek publicznych.
3.W przypadku wypełnienia przez Klienta obowiązku informacyjnego, o którym mowa w ust.1, Klient niezwłocznie powiadomi o tym TFI.
4.Klient może w Umowie ustanowić zakaz nabywania wskazanych lub wszystkich Instrumentów Finansowych, w ilości powodującej powstanie, ciążących na Kliencie, obowiązków informacyjnych wynikających z przepisów prawa.
5.TFI może w Umowie zobowiązać się do wykonywania w imieniu Klienta obowiązków, o których mowa w ust. 1. W takim przypadku Umowa powinna określać zakres odpowiedzialności TFI za konsekwencje wynikające z naruszenia obowiązków określonych właściwymi przepisami prawa.
§ 15. Opłaty
1.Klient ponosi koszty transakcji realizowanych w ramach Usługi.
2.Za koszty, o których mowa w ust. 1 uważa się:
1)opłaty i prowizje określone w tabeli opłat i prowizji Banku Powiernika, związane z obsługą Rachunków Inwestycyjnych Klienta oraz opłaty związane z przechowywaniem Instrumentów Finansowych za granicą.
2)opłaty i prowizje za korzystanie z usług podmiotów pośredniczących w obrocie Instrumentami Finansowymi w związku z zarządzaniem Pakietem, w wysokości określonej przez podmioty pośredniczące,
3)podatki, jeżeli ich pobranie obciąża TFI,
4)inne opłaty, prowizje i podatki, jeżeli z odrębnych przepisów prawa wynika obowiązek ich uiszczenia w związku z zarządzaniem Pakietem,
3.Umowa obejmująca zarządzanie Portfelem indywidualnym może przewidywać inne koszty ponoszone przez Klienta niż określone w ust. 2.
§ 16. Koszty transakcji
Koszty transakcji, o których mowa w § 15, realizowanych na Rachunku Inwestycyjnym prowadzonym przez dom maklerski lub inny podmiot świadczący usługi pośrednictwa w obrocie Instrumentami Finansowymi są pokrywane na bieżąco z Rachunku Inwestycyjnego Klienta.
§ 17. Wynagrodzenie za zarządzanie
1.Za zarządzanie Pakietem TFI przysługuje wynagrodzenie zgodnie z załącznikiem do Umowy.
2.Wynagrodzenie obejmuje opłatę stałą za zarządzanie Portfelem oraz opłatę od wyników inwestycyjnych ponad określony w Umowie Benchmark, o ile Umowa tak stanowi.
3.Opłata stała za zarządzanie, o której mowa w ust. 2, naliczana jest za Okres rozliczeniowy określony w Umowie i pobierana jest z dołu z Rachunku Inwestycyjnego Klienta do czternastego dnia miesiąca kalendarzowego, następującego po miesiącu, za który naliczono wynagrodzenie, chyba że Umowa stanowi inaczej. W przypadku Strategii Indywidualnej Obligacyjnej Euro, opłata może zostać pobrana w euro, o ile Umowa tak stanowi.
4.Opłata od wyników inwestycyjnych naliczana jest w terminach i na zasadach określonych w Umowie.
5.Klient upoważnia TFI do potrącania należnego TFI wynagrodzenia z kwot pieniężnych znajdujących się na rachunkach pieniężnych, jak również zbycia części Aktywów z Pakietu w celu zapewnienia środków pieniężnych na pokrycie wynagrodzenia należnego TFI, chyba że zapisy Umowy stanowią inaczej.
§ 17a. Sposoby i terminy wnoszenia przez klienta opłat
1.O ile Umowa nie stanowi inaczej, opłata stała za zarządzanie pobierana jest przez SKARBIEC TFI S.A z rachunku pieniężnego Klienta miesięcznie z dołu. Maksymalna wysokość opłat za zarządzanie została ujęta w Załączniku nr 1 do Regulaminu, tj. Tabeli opłat za świadczenie usługi zarządzania portfelem, w skład którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych.
2.O ile Umowa nie stanowi inaczej, opłata od wyników inwestycyjnych pobierana jest przez SKARBIEC TFI S.A z rachunku pieniężnego Klienta po zakończeniu Okresu Rozliczeniowego. Okres rozliczeniowy wskazuje Umowa.
3.Opłata stała za dany miesiąc jest równa iloczynowi stawki rocznej uzgodnionej w Umowie o zarządzanie i średniej arytmetycznej wartości brutto zarządzanego Portfela Klienta za dni kalendarzowe miesiąca przypadające na Okres Aktywnego Zarządzania.. Średnia arytmetyczna wartość brutto Portfela Klienta liczona jest za wszystkie dni kalendarzowe miesiąca przypadające na Okres Aktywnego Zarządzania. Wartość Portfela brutto to Wartość Aktywów Netto Portfela przed pobraniem opłaty stałej (Wartość Aktywów Netto + naliczona opłata stała za zarządzanie).
4.W pierwszym i ostatnim miesiącu Okresu Aktywnego Zarządzania, opłatę stałą za zarządzanie wylicza się proporcjonalnie do ilości dni, jaką Okres Aktywnego Zarządzania stanowił w całości miesiąca.
5.Naliczone opłaty mogą być powiększone o należności publicznoprawne, w szczególności podatek VAT, o ile taki obowiązek będzie wynikał z obowiązujących przepisów prawa.
6.W przypadku, gdyby pobranie opłat nie było możliwe z powodu niewystarczającego stanu środków na rachunku pieniężnym Klienta, Skarbiec TFI ma prawo sprzedać część aktywów z Portfela Klienta w celu pokrycia opłat, z zastrzeżeniem ust. 6a.
6a. W przypadku, gdyby sprzedaż aktywów w celu pokrycia opłat była niemożliwa lub w ocenie zarządzającego Portfelem, nie byłaby zgodna z interesem Klienta, TFI dostarczy Klientowi, na wskazany w umowie adres e-mail, fakturę z 14-dniowym terminem płatności z tytułu należnej opłaty za zarządzanie, płatnej na rachunek Towarzystwa wskazany na fakturze.
7.W przypadku, o którym mowa w punkcie 6, w pierwszej kolejności będą sprzedawane aktywa najbardziej płynne.
8.Postanowienia przewidziane w niniejszym paragrafie znajdują zastosowanie w zakresie w jakim nie zostały odrębnie ustalone w Umowie o zarządzanie.
§ 18. Korespondencja z Klientem
1.TFI przekazuje Klientowi, przy użyciu Trwałego nośnika informacji, okresowe raporty z wykonania Umowy, które zawierają w szczególności:
1)firmę TFI;
2)nazwę, lub oznaczenie rachunku, ewidencji lub rejestru, na którym przechowywane są Aktywa Klienta;
3)informacje o składzie Portfela Klienta i wycenie Portfela Klienta, w tym dane na temat każdego z Instrumentów Finansowych, wchodzących w skład Portfela Klienta, wartość rynkową poszczególnych Instrumentów Finansowych albo ich wartość godziwą, jeśli nie jest możliwe ustalenie wartości rynkowej, saldo środków pieniężnych na początek i koniec okresu sprawozdawczego oraz wyniki Portfela w okresie, za który sporządzany jest raport;
4)całkowitą kwotę opłat pobranych w okresie, za który sporządzany jest raport, w rozbiciu co najmniej na całkowite opłaty z tytułu zarządzania i całkowite opłaty związane z wykonaniem zlecenia, w tym w razie potrzeby również oświadczenie o możliwości dostarczenia bardziej szczegółowego zestawienia kosztów na wniosek Klienta;
5)porównanie wyników osiągniętych w okresie, za który sporządzany jest raport, z wynikami przyjętego w Umowie Benchmarku;
6)wskazanie wysokości dywidend, odsetek oraz innych pożytków z Aktywów wchodzących w skład Portfela, które powiększyły wartość Portfela Klienta w danym okresie, za który sporządzany jest raport;
7)informacje na temat innych zdarzeń korporacyjnych dających określone prawa w stosunku do Instrumentów Finansowych przechowywanych w Portfelu Klienta;
8)w odniesieniu do każdej transakcji zawartej w okresie, za który sporządzany jest raport – informacje, o których mowa odpowiednio w art. 59 ust. 4 lit. c)-l) Rozporządzenia 2017/565, chyba że Klient życzy sobie być informowany o każdej transakcji zawartej z osobna.
2.Raporty, o których mowa w ust. 1, przekazywane są Klientowi co najmniej raz na trzy miesiące, z wyjątkiem przypadków:
1)gdy Klient zażądał przekazywaniu mu raportów z inną częstotliwością,
2)o którym mowa w ust. 5 – w takim przypadku raporty przekazywane są co najmniej raz na 12 miesięcy,
3)gdy Strategia Inwestycyjna uzgodniona w Umowie z Klientem związana jest z wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego – w takim przypadku raporty przekazywane są co najmniej raz na 1 miesiąc,
3.Postanowienia ust. 2 pkt 2 nie stosuje się w odniesieniu do transakcji dotyczących Instrumentów Finansowych wskazanych w § 2 ust. 12 pkt 2 lit. c) – i).
4.TFI na żądanie Klienta informuje Klienta o każdym zleceniu wykonanym w ramach Umowy, wskazując następujące informacje:
1)firmę TFI;
2)nazwę, firmę, imię i nazwisko lub inne oznaczenie Klienta;
3)datę i czas zawarcia transakcji;
4)rodzaj zlecenia;
5)identyfikator kupna/sprzedaży albo charakter zlecenia w przypadku zleceń innych niż kupno/sprzedaż;
6)oznaczenie miejsca wykonania zlecenia;
7)oznaczenie Instrumentu Finansowego;
8)liczbę Instrumentów Finansowych będących przedmiotem zlecenia;
9)cenę, za jaką zostało wykonane zlecenie;
10)łączną wartość transakcji;
11)całkowitą wartość pobranych opłat i prowizji, jak również innych kosztów wykonania zlecenia, oraz, na żądanie Klienta, zestawienie poszczególnych pozycji pobranych opłat i prowizji oraz innych kosztów wykonania zlecenia;
12)wskazanie obowiązków Klienta związanych z rozliczeniem transakcji, o ile takie dane nie zostały wcześniej podane do wiadomości Klienta;
13)w przypadku wykonania zlecenia w sposób określony w art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi– informację o takim sposobie wykonania zlecenia;
14)w przypadku wykonania zlecenia poprzez zawarcie transakcji, której drugą stroną był podmiot z grupy kapitałowej, do której należy TFI, lub inny klient TFI – informację o takim sposobie wykonania zlecenia, chyba że zlecenie zostało zrealizowane za pośrednictwem systemu obrotu, który umożliwia anonimowe zawieranie transakcji.
5.TFI przekazuje informacje, o których mowa w ust. 4 na żądanie Klienta, nie później niż do końca dnia następującego po dniu, w którym otrzymało potwierdzenie wykonania zlecenia przez podmiot trzeci, a w przypadku gdy zgodnie z Umową zawartą z Klientem, TFI nabywa instrumenty finansowe, którymi zarządza nie później niż do końca dnia następującego po dniu nabycia.
6.Postanowień ust. 4 i 5 nie stosuje się, gdy Klient otrzymuje informacje od podmiotu, który wykonuje zlecenie.
7.TFI może w Umowie zobowiązać się do sporządzania dodatkowych raportów lub wyciągów.
8.Informacje o kosztach i powiązanych opłatach przekazywane są Klientowi lub potencjalnemu klientowi na zasadach określonych w Rozporządzeniu 2017/565.
§ 19. Wycena Pakietu
1.Jeżeli Umowa nie stanowi inaczej, wartość poszczególnych Aktywów wchodzących w skład Pakietu wyceniana jest w dniach wyceny na zasadach wskazanych w niniejszym paragrafie. W sprawach nieuregulowanych w Umowie ani w niniejszym paragrafie, stosuje się odpowiednio przepisy określające zasady i metody dokonywania wyceny aktywów funduszy inwestycyjnych określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz rozporządzeniu Min. Finansów z dn. 24.12.2007 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych (z późniejszymi zmianami).
2.Aktywa wycenia się według wiarygodnie oszacowanej wartości godziwej, z zastrzeżeniem ust. 9 pkt 1) i ust. 11 -14.
3.Składniki lokat notowanych na Aktywnym Rynku wyceniane są w sposób następujący:
1)Wartość godziwą składników lokat notowanych na Aktywnym Rynku wyznacza się w oparciu o ostatni dostępny w momencie dokonywania wyceny kurs danego składnika lokat z Aktywnego Rynku.
2)Jeżeli w momencie dokonywania wyceny Aktywny Rynek, na podstawie którego wyceniany jest dany składnik lokat, nie prowadzi obrotu, wówczas wyceny danego składnika lokat dokonuje się w oparciu o ostatni kurs zamknięcia ustalony na tym Aktywnym Rynku, a w przypadku braku kursu zamknięcia – innej, ustalonej przez Aktywny Rynek.
3)Jeżeli ostatni dostępny kurs został wyznaczony w oparciu o znacząco niski wolumen obrotów na danym składniku Aktywów lub kurs ten pochodzi z dnia wcześniejszego niż ostatni dzień obrotu danym składnikiem na danym Aktywnym Rynku, wówczas wycenę danego składnika lokat dokonuje się w oparciu o ostatni dostępny w momencie dokonywania wyceny kurs zamknięcia ustalony na tym Aktywnym Rynku, a w przypadku braku kursu zamknięcia – innej, ustalonej przez Aktywny Rynek wartości stanowiącej jego odpowiednik, z uwzględnieniem korekt wartości godziwej.
4.W przypadku, gdy składnik lokat jest przedmiotem obrotu na więcej niż jednym Aktywnym Rynku, wartością godziwą jest kurs ustalony na rynku głównym.
5.Podstawowym kryterium wyboru rynku głównego, o którym mowa w ust. 4 jest wolumen obrotu na danym składniku lokat. W przypadku braku możliwości obiektywnego, wiarygodnego ustalenia wielkości wolumenu obrotu, Towarzystwo stosuje kolejne, możliwe do zastosowania kryterium:
1)liczba zawartych transakcji na danym składniku lokat, lub
2)ilość danego składnika lokat wprowadzonego do obrotu na danym rynku, lub
3)kolejność wprowadzenia do obrotu, lub
4)możliwość dokonania przez Towarzystwo transakcji na danym rynku.
6.Wyboru rynku głównego, o którym mowa w ust. 4, dokonuje się na koniec każdego kolejnego miesiąca kalendarzowego.
7.Ostatnie dostępne kursy, o których mowa w ust. 3, w dniu dokonywania wyceny Towarzystwo określa o godzinie 23:30.
8.Zgodnie z postanowieniami ustępów 3 – 7 będą wyceniane następujące lokaty:
1)akcje,
2)warranty subskrypcyjne,
3)prawa do akcji,
4)prawa poboru,
5)kwity depozytowe,
6)listy zastawne,
7)dłużne papiery wartościowe,
8)instrumenty pochodne,
9)(skreślony).
9.Wartość składników lokat nienotowanych na Aktywnym Rynku wyznacza się, z zastrzeżeniem ust. 11 – 12, w następujący sposób:
1)obligacje, bony skarbowe, bony pieniężne, kwity depozytowe, listy zastawne, weksle, wierzytelności pieniężne – w skorygowanej cenie nabycia, oszacowanej przy zastosowaniu efektywnej stopy procentowej lub przy zastosowaniu modelu wyceny. W przypadku dłużnych papierów wartościowych TFI będzie dokonywało wyboru metody wyceny w oparciu o ich klasyfikację:
a)obligacje spółdzielcze, komunalne, skarbowe – wycena w skorygowanej cenie nabycia przy oszacowaniu efektywnej stopy procentowej
b)obligacje korporacyjne – wycena przy zastosowaniu modelu wyceny.
2)dłużne papiery wartościowe zawierające wbudowane Instrumenty Pochodne:
a)w przypadku gdy wbudowane Instrumenty Pochodne są ściśle powiązane z wycenianym papierem dłużnym wartość tego papieru dłużnego będzie wyznaczana przy zastosowaniu odpowiedniego dla danego papieru dłużnego modelu wyceny; zastosowany model wyceny w zależności od charakterystyki wbudowanego Instrumentu Pochodnego lub charakterystyki sposobu naliczania oprocentowania będzie uwzględniać w swojej konstrukcji modele wyceny poszczególnych wbudowanych Instrumentów Pochodnych, zgodnie z pkt 5); dodatkowo, dane wejściowe odpowiednie dla danego modelu i uwzględniające jego charakterystykę będą pochodzić z Aktywnego Rynku;
b)w przypadku gdy wbudowane Instrumenty Pochodne nie są ściśle powiązane z wycenianym papierem dłużnym wówczas wartość wycenianego papieru dłużnego będzie stanowić sumę wartości dłużnego papieru wartościowego (bez wbudowanych Instrumentów Pochodnych) wyznaczonej przy uwzględnieniu efektywnej stopy procentowej oraz wartości wbudowanych Instrumentów Pochodnych wyznaczonych w oparciu o modele właściwe dla poszczególnych Instrumentów Pochodnych zgodnie z pkt 5).
3)akcji:
a)w przypadku akcji emitowanych przez podmioty, dla których można wskazać emitentów o podobnym profilu i zakresie działania, których akcje są notowane na Aktywnym Rynku – przy wykorzystaniu modeli wskaźnikowych odnoszących cenę akcji do poszczególnych, wybranych parametrów finansowych działalności emitenta (cena/zysk, cena/wartość księgowa, itp.) na podstawie ceny ogłaszanej na Aktywnym Rynku dla akcji emitentów notowanych na Aktywnym Rynku;
b)w przypadku akcji emitowanych przez podmioty, dla których nie można wskazać emitentów o podobnym profilu i zakresie działania, których akcje są notowane na Aktywnym Rynku – przy wykorzystaniu modelu zdyskontowanych przepływów pieniężnych (discounted cash flows; DCF) zastosowanego do prognozowanych wolnych przepływów pieniężnych (free cash flows; FCF) oszacowanych na podstawie sporządzonej analizy finansowej, przy uwzględnieniu stopy dyskontowej uwzględniającej stopę wolną od ryzyka oraz premię za ryzyko związane z działalnością danego emitenta; analiza finansowa sporządzana będzie z częstotliwością nie mniejszą niż raz na rok, na podstawie rocznych sprawozdań finansowych, a jeśli jednostka sporządza sprawozdania częściej – na podstawie tych sprawozdań. Wartość godziwa wynikająca z analizy finansowej będzie podlegała na bieżąco korekcie w każdym przypadku, w którym Towarzystwo otrzyma informację dotyczącą istotnych zdarzeń mogących mieć wpływ na wartość godziwą wycenianych akcji;
4)warrantów subskrypcyjnych, praw do akcji i praw poboru – w oparciu o modele wyceny tych lokat przy zastosowaniu parametrów pobranych z Aktywnego Rynku, przy czym w przypadku gdy akcje emitenta nie są notowane na Aktywnym Rynku, cena akcji zastosowana do modelu zostanie wyznaczona zgodnie z postanowieniem pkt 3) powyżej;
5)Instrumentów Pochodnych – w oparciu o modele wyceny powszechnie stosowane dla danego typu lokaty, przy czym parametry wejściowe będą pobierane z Aktywnego Rynku; przy czym będą to modele:
a)W przypadku kontraktów: model zdyskontowanych przepływów pieniężnych;
b)w przypadku opcji: model Blacka-Scholesa;
c)w przypadku transakcji wymiany walut, stóp procentowych: model zdyskontowanych przepływów pieniężnych;
W przypadku, gdy ze względu na charakter Instrumentu Pochodnego nie będzie możliwe zastosowanie żadnego z powyższych modeli, Instrument Pochodny będzie wyceniany poprzez oszacowanie jego wartości przez serwis Bloomberg;
6)(skreślony);
7)depozytów – w wysokości wynikającej z sumy wartości nominalnej oraz naliczonych odsetek, przy czym kwotę naliczonych odsetek ustala się przy zastosowaniu efektywnej stopy procentowej.
10.W przypadku przeszacowania składnika lokat, o którym mowa w ust. 9, dotychczas wycenianego w wartości godziwej, do wysokości skorygowanej ceny nabycia – wartość godziwa wynikająca z ksiąg rachunkowych stanowi, na dzień przeszacowania, nowo ustaloną skorygowaną cenę nabycia.
11.Należności z tytułu udzielonej pożyczki papierów wartościowych, wycenia się według zasad przyjętych dla tych papierów wartościowych.
12.Zobowiązania z tytułu otrzymanej pożyczki papierów wartościowych, ustala się według zasad przyjętych dla tych papierów wartościowych, określonych w ust. 8 i ust. 9.
13.Papiery wartościowe nabyte przy zobowiązaniu się drugiej strony do odkupu wycenia się, począwszy od dnia zawarcia umowy kupna, metodą skorygowanej ceny nabycia, oszacowanej przy zastosowaniu efektywnej stopy procentowej.
14.Zobowiązania z tytułu zbycia papierów wartościowych, przy zobowiązaniu się Towarzystwa do odkupu, wycenia się, począwszy od dnia zawarcia umowy sprzedaży, metodą korekty różnicy pomiędzy ceną odkupu a ceną sprzedaży przy zastosowaniu efektywnej stopy procentowej.
15.Aktywa denominowane w walutach obcych wycenia się lub ustala w walucie, w której są notowane na Aktywnym Rynku, a w przypadku gdy nie są notowane na Aktywnym Rynku – w walucie, w której są denominowane.
16.Aktywa, o których mowa w ust. 15, wykazuje się w PLN, po przeliczeniu według ostatniego dostępnego średniego kursu wyliczonego dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem ust. 17.
17.W ramach Strategii Indywidualnej Obligacyjnej Euro Aktywa, o których mowa w ust. 15 wykazuje się w euro.
18.Wartość Aktywów notowanych lub denominowanych w walutach, dla których Narodowy Bank Polski nie wylicza kursu, określa się w relacji do waluty USD, a jeżeli nie jest to możliwe – do waluty EUR.
§ 20. Odpowiedzialność
1.TFI zobowiązuje się do dochowania należytej staranności w wykonywaniu zawartej Umowy przy uwzględnieniu zawodowego charakteru wykonywania działalności i interesu Klienta, jednakże nie gwarantuje osiągnięcia celów inwestycyjnych określonych dla Portfela.
2.Z zastrzeżeniem poniższych postanowień, TFI odpowiada wobec Klientów za szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem swoich obowiązków w zakresie zarządzania Pakietem, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków w zakresie zarządzania Pakietem jest spowodowane okolicznościami, za które TFI odpowiedzialności nie ponosi.
3.Żadne z postanowień Regulaminu i Umowy nie może być uznane za wyraźne lub domniemane zobowiązanie TFI do zapewnienia Klientowi zwiększenia wartości jego Pakietu, albo utrzymania jego wartości, bez względu na przyjętą Strategię Inwestycyjną. TFI nie ponosi odpowiedzialności za następstwa stosowania się do przyjętej Strategii Inwestycyjnej, za spadek wartości aktywów tworzących Pakiet lub nieosiągnięcie oznaczonej jego wartości, o ile dochowano należytej staranności przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.
4.TFI nie ponosi odpowiedzialności za:
1)wypłacalność emitentów Instrumentów Finansowych;
2)wypłacalność podmiotów przechowujących Aktywa.
– o ile TFI dochowało należytej staranności przy ich wyborze.
§ 21. Reklamacje
Towarzystwo udostępnia bezpłatnie Procedurę rozpatrywania reklamacji w Skarbiec TFI S.A., która określa sposób i termin załatwiania reklamacji składanych przez klientów oraz uczestników funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez Towarzystwo, na stronie internetowej Towarzystwa: www.skarbiec.pl.
§ 21a. Deklaracja dostępności Usługi
Towarzystwo zapewnia spełnianie wymagań dostępności Usługi, o których mowa w ustawie z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Szczegółowa informacja w powyższym zakresie stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu.
§ 22. Postanowienia końcowe
1.Wyciągi, zawiadomienia oraz pozostałe pisma, Strony przesyłają sobie listami poleconymi pod wskazane w Umowie adresy lub przekazują sobie w inny sposób określony w Umowie, ze skutkiem doręczenia na wskazany w umowie adres zamieszkania lub siedziby Klienta. Doręczenie uważa się za skuteczne w dacie potwierdzenia doręczenia do Klienta lub po upływie 14 dni po dniu powtórnego awizowania.
2.Klient zobowiązuje się do pisemnego powiadomienia TFI o każdej zmianie informacji wskazanych w arkuszu danych Klienta w Umowie.
3.Załączniki do Regulaminu stanowią jego integralną część.
§ 23. Rozwiązanie Umowy
1.Umowa może być wypowiedziana przez Klienta w każdym czasie z zachowaniem 1 miesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego.
2.TFI może wypowiedzieć umowę Klientowi, z zachowaniem 1 miesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego, w przypadku:
1)określenia przez Klienta w Strategii Inwestycyjnej dodatkowych wymogów znacznie utrudniających właściwe zarządzanie Pakietem,
2)odmowy akceptacji przez Klienta polityki działania w najlepiej pojętym interesie Klienta,
3)nie przedstawienia przez Klienta wszystkich wymaganych przepisami ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu informacji pozwalających na identyfikację oraz weryfikację tożsamości Klienta, osoby działającej w imieniu Klienta lub jego beneficjenta rzeczywistego lub brak możliwości zastosowania wobec Klienta lub jego beneficjenta rzeczywistego jednego z środków bezpieczeństwa finansowego,
4)nie przekazania do zarządzania Aktywów w terminie uzgodnionym z TFI, nie dłuższym niż 2 miesiące od podpisania Umowy,
5)spadku Aktywów poniżej Minimalnej Wartości Pakietu w wyniku wypłat dokonanych przez Klienta,
6)dalsze wykonywanie Umowy przez SKARBIEC TFI będzie niewykonalne, w szczególności ze względu na brak możliwości wypełnienia przez SKARBIEC TFI zobowiązań wynikających z przepisów prawa lub w związku z brakiem współdziałania Klienta,
7)zaprzestanie prowadzenia przez SKARBIEC TFI działalności w zakresie zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa ilość instrumentów finansowych.
3.Niezależnie od postanowień ust. 2, TFI może wypowiedzieć umowę Klientowi, z zachowaniem 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego.
4.Strony mogą w Umowie określić inne zasady wypowiadania Umowy.
5.Wypowiedzenie Umowy powinno być złożone na piśmie pod rygorem nieważności.
6.W okresie wypowiedzenia TFI nie przerywa wykonywania czynności związanych z zarządzaniem Pakietem.
7.Umowa może zostać rozwiązana bez zachowania okresu wypowiedzenia w drodze porozumienia Stron.
8.Jeżeli Umowa nie stanowi inaczej, w przypadku rażącego naruszenia warunków Umowy lub Regulaminu każda ze Stron może rozwiązać Umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia.
9.Klientowi przysługuje prawo odstąpienia od Umowy, do czasu przekazania do zarządzania Aktywów.
10.W przypadku umów zawieranych na odległość, Klientowi przysługuje prawo odstąpienia od Umowy bez podania przyczyn, składając oświadczenie na piśmie, w terminie 14 dni od dnia zawarcia Umowy lub od dnia potwierdzenia informacji, o którym mowa w art. 39 ust. 3 Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, jeżeli jest to termin późniejszy.
§ 23a Brak dostarczenia środków pieniężnych przez Klienta
1.W przypadku, gdy Klient nie dostarczy środków pieniężnych w terminie określonym w Umowie TFI wzywa Klienta do dokonania wpłaty w określonym przez TFI terminie.
2.Brak dokonania przez Klienta wpłaty w terminie określonym w ust. 1 uprawnia TFI do wypowiedzenia Umowy z Klientem w terminie określonym w § 23 ust. 2.
§ 24. Zmiany Regulaminu
1.TFI ma prawo wprowadzania zmian do Regulaminu z ważnych powodów, którymi są:
1)zmiana w przepisach prawa dotyczących Usługi,
2)zmiana zasad obsługi Klientów.
Zmiany nie będą naruszać nabytych przez Klienta praw.
2.Zmiany Regulaminu zostaną przesłane Klientowi listem poleconym lub przekazane w inny określony w Umowie sposób.
3.Klient nie wyrażający zgody na wprowadzenie zmian do Regulaminu może po doręczeniu mu zmian w Regulaminie z zachowaniem okresu wypowiedzenia określonego w § 23 ust. 1 Regulaminu rozwiązać Umowę. Do upływu terminu rozwiązania Umowy stosuje się dotychczasowy Regulamin.
4.Zmieniony Regulamin wiąże strony, jeśli Klient nie wypowiedział Umowy w ciągu 30 dni od doręczenia mu zmian w Regulaminie.
5.TFI ma prawo wprowadzania zmian do polityki działania w najlepiej pojętym interesie Klienta.
6.TFI informuje o zmianach w polityce działania w najlepiej pojętym interesie Klienta, poprzez udostępnienie zmian na stronach internetowych www.skarbiec.pl oraz jednoczesne powiadomienie Klienta w formie elektronicznej o adresie strony internetowej TFI i o miejscu na tej stronie, gdzie informacja jest opublikowana, chyba że Klient nie zgodził się na przekazywanie informacji w takiej formie albo nie posiada regularnego dostępu do Internetu.
7.Jeżeli Klient nie zgodził się na przekazywanie informacji o istotnych zmianach w polityce działania w najlepiej pojętym interesie Klienta w sposób określony w ust. 6 lub nie posiada regularnego dostępu do Internetu, zmiany w polityce działania w najlepiej pojętym interesie Klienta TFI udostępnia Klientowi przy użyciu Trwałego nośnika informacji (w tym w formie pisemnej).
8.Zmiany wchodzą w życie w odniesieniu do Klienta, jeżeli Klient nie wypowiedział Umowy w ciągu 1 miesiąca od dnia udostępnienia Klientowi zmian w polityce działania w najlepiej pojętym interesie Klienta, w sposób zgodny z postanowieniami odpowiednio ust. 6 lub 7. W okresie od dnia wypowiedzenia przez Klienta Umowy do dnia jej rozwiązania, zmian w polityce działania w najlepiej pojętym interesie Klienta, w odniesieniu do tego Klienta, nie stosuje się.