×

Jak wykorzystujemy pliki cookie?

Niezbędne pliki cookie są wykorzystywane w celu prawidłowego funkcjonowania strony. Strona korzysta również z analitycznych plików cookie, które wykorzystywane są w celu ulepszania funkcjonowania strony i informacji o sposobie korzystania ze strony. W celu uzyskania więcej informacji na temat wykorzystywania plików cookie, zapoznaj się z naszą Polityką cookie.

Komentarz Dariusza Świniarskiego w dzienniku Parkiet

16.10.2023

Zapraszamy do dziennika Parkiet do komentarza Dariusza Świniarskiego ze Skarbiec TFI.

„Niewiele spółek na dłuższą metę jest w stanie pogodzić wzrost z dywidendą. Jak zauważa Dariusz Świniarski, zarządzający funduszami w Skarbiec TFI, czynnikiem charakteryzującym spółki łączące ponadprzeciętny wzrost biznesu z wypłatą dywidendy jest unikalność ich biznesu. – Nie jest to warunek wystarczający, natomiast konieczny do przejścia z analizą do następnego kroku. Kolejnym warunkiem jest skalowalność biznesu przy odpowiednio wysokiej dźwigni operacyjnej – wyjaśnia.

Z wyliczeń eksperta wynika, że w całym spektrum WIG jedynie 31 spółek łączy średnioroczny wzrost przychodów w okresie trzech lat powyżej 20 proc. z coroczną stopą dywidendy powyżej 1 proc., gdzie największy udział ma branża przemysłowa. Część spółek z tego sektora nie tylko regularnie przeznacza środki na wypłatę solidnej dywidendy i równocześnie jest w stanie dodatkowo rozwijać działalność, inwestując w kolejne projekty, co pozytywnie przekłada się na wzrost biznesu. Pod tym względem wzorem dla innych może być Grupa Kęty, która w ciągu pięciu lat dzięki wzrostowi organicznemu niemal podwoiła przychody, w 2022 r. osiągając rekordowy poziom prawie 6 mld zł. W tym czasie pozostawała w czołówce firm pod względem oferowanej stopy dywidendy.

Wysoko plasują się również producenci gier. – Spółki gamingowe od kilku lat zaczęły regularnie wypłacać dywidendy, co jest zmianą jakościową w porównaniu z tym to, co miało miejsce 10 czy 15 lat temu. W tamtym okresie producenci gier cały wypracowany strumień gotówki przeznaczali na kolejne produkcje i ich promocję, co skutkowało brakiem dywidend. – Obecnie liczba sprzedawanych kopii premierowych franczyz wzrosła znacząco, co umożliwia spółkom z branży pokrycie kosztów produkcji, rozwijanie nowych IP i dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami. W ich przypadku utrzymanie dynamicznego wzrostu z dzieleniem się zyskiem z akcjonariuszami może mieć charakter długofalowy – uważa Świniarski.

Cały komentarz dostępny jest na parkiet.com

Back to top
Dziękujemy za wypełnienie formularza Nasz agent wkrótce się z Tobą skontaktuje. Zamknij